Guillem Ramos-Poquí

Images of Fragmentation

Collages Paris 1965

Text by David Rodway

Collages 1965

Detail Collage 1965

Collages 1965

Link to > Paris Exhibition 1965

 

Images of Fragmentation

Text by David Rodway

The late sixties was a time of euphoria instigated by the optimism of the young to implement change - the time of the 1968 students’ revolutions. This was the time of American and European pop - a reaction against abstract expressionism and French Informalism; the time of Minimalism, when less meant more; and the time of Conceptual and Povera art.
Guillem Ramos-Poquí was born in Barcelona in 1944. He graduated from the Art College in Barcelona in 1965, when the old rules of academic discipline still dominated art college training but when, amongst its fine art student’s ranks, a new generation of Catalan artists was about to emerge (including Artigau, G. Sala, Llimós, Arranz, Niebla). In the same year 1965 Guillem had his first one-man show in Barcelona. In 1965 he came to Paris with a fellowship from the French Government and was given a studio at the Cité Internationale des Arts. Here he was in contact with a small circle of Catalan artists: D. Argimón  (also with a fellowship),  A. Miralda, J. Xifra, B. Rosell and J. Rabascall.
In the same year (1965), exhibiting his collages in Paris, Ramos-Poquí used photo cut-outs, graffiti and letter/number transfers, to create compositions dealing with fragmentation and alienation. He composed using a personal code, with letters as the initials of words, mutating into illegible writings, signs and targets.
Although these collages on paper or canvas have a pop art feel, they are more than this, and as a hybrid of a conceptual approach mixed with mechanical, automatic and lyrical formal elements, they escape classification. One of the collages, for example, shows a body that has been fragmented and dematerialised into a pattern of shapes, letters, and numbers (1995).  In another collage we see body parts classified by numbers and mixed with the fragments of car speedometers (1995).
In the catalogue introduction R. Ivancevic writes:  Collages: banal photos taken from the mechanical and empty publicity world, are transformed, thanks to a refined découpage, into works of art, full of sensibility. Graphic values. Their dynamic contours integrate on the white page thanks to subtle black graphic lines. A personal order full of poetic disorder. A clear and pure handwriting even in the most complex compositions”.


Guillem Ramos-Poquí in 1965 in his studio at the
Cité Internationale des Arts, Paris

Imágenes de la fragmentación

Texto: David Rodway

El final de los años sesenta fue un periodo de euforia instigado por el optimismo de los jóvenes en implementar cambios, el momento de las revueltas estudiantiles de 1968. Era la época del Pop Art europeo y americano, la reacción contra el Expresionismo Abstracto y el Informalismo francés, la época del Minimalismo, cuando menos significaba más, del arte Conceptual y el arte Pobre.
Guillem Ramos-Poquí nació en Barcelona en 1944. En 1965 terminó sus estudios en la Escuela de Bellas Artes de San Jorge en una época en que la enseñanza de las Bellas Artes todavía dominaban las reglas académicas, pero cuando entre sus compañeros iba a aparecer una nueva generación de artistas catalanes (incluyendo Artigau, G. Sala, Llimós, Arranz, Niebla). En 1965 tuvo su primera exposición individual en Barcelona.En 1965 Ramos-Poquí llegó a Paris con una beca del Gobierno Francés (otorgada a través del Instituto Francés de Barcelona) y obtuvo un estudio en la Cité Internationale des Arts. En París estaba en contacto con un círculo de artistas catalanes: D. Argimón (que también estaba allí becado), A. Miralda, J. Xifra, B. Rosell y J. Rabascall.
En este mismo año (1965), exponiendo sus collages en París, Ramos-Poquí utilizó recortes, graffiti, números y letras transferibles, para crear composiciones que tratan sobre la fragmentación y la alineación. Compone utilizando un código personal, donde las letras actúan como iniciales de las palabras y se trasforman en escrituras ilegibles, signos y blancos de tiro.

A pesar de que estos collages tienen un carácter del pop, escapan a dicha clasificación, dadas sus características híbridas, de un enfoque conceptual que se mezcla con elementos mecánicos, automáticos y líricos. Uno de los collages, por ejemplo, muestra un cuerpo que ha sido desmaterializado utilizando formas, letras y números (1965). En otro collage vemos fragmentos de cuerpo clasificados y mezclados entre velocímetros de coche (1965).
En la introducción al catálogo R. Ivancevic escribe:
"Collages: fotografías banales sacadas del mundo mecánico y vacío de la publicidad, son transformadas, gracias a refinados recortes, en obras de arte llenas de sensibilidad. Valores gráficos. Sus contornos dinámicos se integran en la página blanca gracias a líneas negras gráficas sutiles. Un orden personal lleno de desorden poético. Una escritura pura y clara incluso en las composiciones mas complejas".

____________________________________________________________________________________________

Link to > Paris Exhibition 1965

Home