Guillem Ramos-Poquí

Paintings 1991-2002

An Overview

 

"The Shadow" by G. Ramos-Poquí 2002

2002
The Shadow
Tempera on board. 21.6 x 50 cm

Paintings 2002 > > Labyrinth of Mirrors > Enclosed Gardens  > City Invasion

 

"City" by G. Ramos-Poquí 1996

1996
City. Tempera on canvas 114 x 90 cm

see paintings > catalogue 1996


"Breaks" by G. Ramos-Poquí 1995

1995
Breaks
Tempera on canvas 30.3 x 39 cm

see paintings > catalogue 95

 

"The Man Who lost His Hat in an Empty Room" by G. Ramos-Poquí 1994

1994  
The Man who lost his Hat in an Empty Room
Tempera on canvas 114 x 91 cm
see paintings  > catalogue 94

"Don't Talk to Me Like That" by G. Ramos-Poquí 1993

1993
Don't talk to me like that!
Tempera on board
. 28 23 cm
"Puzzle" by G. Ramos-Poquí 1992

1992
Puzzle. January 1992.
Oil and tempra on canvas. 81 x 117 cm
"Outskirts" by G. Ramos-Poquí 1991

1991
Outskirts
Oil on Canvas 61 x 51 cm

see paintings > catalogue 1991-93

 

Guillem Ramos-Poquí

A Labyrinth of Mirrors

A Selection of Paintings 1991-2002


The theme of these paintings is the role of images as communicative signs. Through the poetic interplay of abstract and figurative, and visual and verbal elements, these works reveal that comprehending the world around us requires a hermeneutic act of imagination - the world is thus a construction of patterns.

1991 marked a new direction in Ramos-Poquí's work, away from earlier romantic and lyrical themes of the 80's, to issues of modernity and contemporary culture - issues of communication and the tension between nature and the city. In contrast to his digital photomontages these paintings seek to play with the fluidity of form and space in ways that go beyond mere photographic or literal representation, exploring themes that are present in both the digital works and the assemblages of 1998-99.

The idea of "A Labyrinth of Mirrors" refers back to the hermeneutic approach in art theory and philosophy, which sees the problem of perception and interpretation as a circular hall of mirrors. The barriers that our culture has erected between the visual and the verbal are here dissolved and transgressed through art acting as a connecting force for constructing a new social and cultural order.

David Rodway, London February 2002

Guillem Ramos-Poquí

Laberinto de espejos

Selección de obra pictórica 1991-2002


El tema de estas pinturas es el papel de las imágenes como signos de comunicación. Por medio de la interacción poética de lo abstracto y lo figurativo, y de elementos visuales y verbales, estas obras revelan que la comprensión del mundo requiere el acto hermenéutico de la imaginación - el mundo es por tanto un mosaico de relaciones.

El 1991 marca una nueva dirección en la obra de Ramos-Poquí, se aleja de los temas románticos y líricos de los años 80, para tratar cuestiones de modernidad y cultura contemporánea - cuestiones de comunicación y la tensión entre la naturaleza y la ciudad. En contraste con sus fotomontajes digitales estas pinturas juegan con la fluidez de forma y espacio en maneras que van mas allá de la representación fotográfica o literal, explorando temas que están presentes tanto en las obras digitales como en los ensamblajes de 1998-99.

La idea del "Laberinto de espejos" alude al enfoque hermenéutico en el arte y la filosofía, que entiende el problema de la percepción como una sala circular de espejos. Las barreras que nuestra cultura ha levantado entre lo visual y lo verbal son aquí disueltas y transgredidas a través del arte como fuerza de conexión para construir un nuevo orden social y cultural.


David Rodway. Londres, febrero 2002

 Links:          

Paintings    >   >
  Labyrinth of Mirrors> Enclosed Gardens  > City Invasion
Paintings Chronological    >2005-2006   > 1992-2002    > 1991-93    > 1994   > 1995    > 1996    > 2002

Back to Paintings 2005-2006

_______________________________

Home