Guillem Ramos-Poquí

Signs which Defy Conventions

Mixed-media Paintings 1967

Text by David Rodway


Spray and mixed-media on paper or canvas.
Eight works in the exhibition in Barcelona 1967

         

Signs which Defy Conventions


In 1967, back in Barcelona, at the Institute of North American Studies, Ramos-Poquí had a show in 1967 which followed up the idea of an impersonal language. This time he used car spray industrial paints over paper or canvas, with stencils, and moving to a form of minimalism. When we think we are looking at a white mark across the canvas, there is no mark, because the mark has been erased as a wax stencil. Such effects may recall some works like the targets used by Francis Picabia or Kenneth Nolan, or the bare canvases of Malevich, or even a graffiti by Tàpies. But these works had a different edge, a bareness. They dealt with anonymity, a renunciation of composition and, particularly, a reaction against aesthetic considerations such as (like Tàpies) the seductive task of creating a texture on a canvas surface. Here is an attempt to be radical by the emptying of all personal aesthetic gratifications or simply executing an idea seen in the artist’s mind prior to its execution.

On his series of works done with spray over paper or canvas exhibited in the Institute of North American Studies in Barcelona in 1967 the art critic and historian A. Cirici comments as follows: “Guillem Ramos-Poquí. Scientific sector. Systematisation. Rejection of that which is manual. Industrial techniques. Purism. Topology. The value is on the structure two or three dimensional” (“New Catalan Painting”: Catalogue of a show in Casa de la Cultura, Cuenca, 1968).

And in one of Cirici’s leading articles he writes: “Significant abstraction -forms as signs- is probably the common denominator of Guillem Ramos-Poquí…Ramos-Poquí abandons personal expression and uses industrial materials of rollers and sprays. He is systematic and scientific, and he is interested above all in structural relationships”. Catalan magazine Serra D’Or (“The New Catalan Aesthetic”) May 1968. This text also appears in Cirici’s book “Contemporary Catalan Art” ( Edicions 62, 1970, p. 296, in Catalan).
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Guillem Ramos-Poquí

Signos que desafían los convencionalismos

Técnica mixta y pintura. Barcelona 1967

Texto: David Rodway

En 1967, de regreso a Barcelona, Ramos-Poquí realizó una exposición en el Instituto de Estudios Norteamericanos. En estas obras Ramos-Poquí extiende la idea de un lenguaje impersonal, esta vez utilizando procedimientos pictóricos industriales sobre papel o tela, utilizando plantillas en forma minimalista. Cuando pensamos que vemos una mancha a través de la tela,
no existe ya que han sido eliminada por medio de cintas adhesivas o una plantilla de cera. Nos puede recordar los blancos de tiro de Francis Picabia o Kenneth Noland, las telas blancas de Malevich, o incluso un graffiti de Tapies, pero estas obras tienen un carácter diferente, un vacío, tratan sobre la anonimia, la renuncia a la composición y, particularmente, es una reacción contra las consideraciones estéticas como por ejemplo (en el caso de Tàpies) la creación de una textura seductora sobre la tela. Quiere ser radical vaciándose de toda gratificación estética personal o simplemente plasmando una idea visualizada en la mente del artista antes de su ejecución.

En su serie de obras realizadas con spray sobre papel o tela, expuestas en el Instituto de Estudios Norteamericanos en Barcelona en 1967, el crítico de arte e historiador Alexandre Cirici comenta lo siguiente:
"Guillem Ramos-Poquí. Sector científico. Sistematización. Rechazo de lo manual. Técnicas industriales. Purismo. Topología. El valor está en la estructura bi o tridimensional" (Nueva pintura catalana": catálogo de exposición, Casa de la Cultura, Cuenca, 1968).

Y en uno de los artículos importantes, Cirici escribe:
"Abstracción significativa - formas como signos - es probablemente el común denominador de Guillem Ramos-Poquí... Ramos-Poquí rechaza la expresión personal y utiliza los materiales de rodillo y el spray. Es sistemático y científico y le interesan sobre todo las relaciones estructurales". Revista catalana Serra D'Or ("La nueva estética catalana", en catalán, mayo 1968. Este texto también aparece en el libro de Cirici: "L'art català contemporani" - El Arte Catalán contemporáneo- Edicions 62, Barcelona 1970, p. 296).

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